Startende leerkrachten ontwikkeltraject

Goede begeleiding in het begin van de onderwijs carrière versnelt de ontwikkeling van startende leerkracht van startbekwaam naar basis- en vakbekwaam. Het zorgt voor een hogere kwaliteit van onderwijs en voor minder uitval van startende leerkrachten. InMens biedt training en coaching om leerkrachten in hun startperiode te ondersteunen op hun weg naar vakbekwaamheid.

Doelgroep

Startende leerkrachten met 0 tot 3 jaar werkervaring.
De opleiding vereist minimaal een HBO denk en werkniveau. Er is geen specifieke voorkennis vereist.

Inhoud en studiebelasting

Het startersaanbod is gericht op een tweejarig traject met training en coaching. Iedere trainingsbijeenkomst duurt een dag met daarnaast de bijbehorende voorbereiding

Jaar 1

  • Trainingsdag 1 Inzicht in gedrag en leerkracht handelen
  • Trainingsdag 2 Gesprekstechnieken (kind- en oudergesprekken)
  • Trainingsdag 3 Omgaan met groepsdynamieken
  • Trainingsdag 4 Tijd- en klassenmanagement
  • 2x online observatie en nagesprek
  • 3x online intervisie
  • 3 Individuele coachgesprekken per jaar 1

Jaar 2

  • Trainingsdag 5 Veilig en positief groepsklimaat
  • Trainingsdag 6 Executieve functies
  • Trainingsdag 7 Omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag (Tools)
  • Trainingsdag 8 Omgaan met niveauverschillen
  • 2x Online observatie en nagesprek
  • 3x Online intervisie
  • 3 Individuele coachgesprekken

Trajectdoelen

De startende leerkracht:

  • Toont in gedrag en taalgebruik respect voor leerlingen
  • Weet wat nodig voor een veilig groepsklimaat
  • Is zich bewust van het effect van leerkrachthandelen op leerlingen
  • Kent zijn eigen kwaliteiten en ontwikkelpunten
  • Zorgt voor een ontspannen sfeer in de groep
  • Geeft feedback aan leerlingen
  • Ondersteunt het zelfvertrouwen van leerlingen
  • Zorgt voor doelmatig klassenmanagement
  • Gebruikt leertijd efficiënt
  • Stelt vragen die leerlingen tot denken aanzetten
  • Ziet ouders als partner
  • Heeft kennis over groepsdynamieken
  • Heeft kennis en inzicht over het ontstaan van moeilijk verstaanbaar gedrag
  • Heeft kennis over executieve functies

 

Werkwijze

Werkwijze intern

Voorafgaand aan het traject leg je samen met je directeur je afspraken vast, zodat jullie van elkaar weten wat je van elkaar verwacht. Hier komen je ontwikkelvragen en leerdoelen aan bod. Veel scholen werken met een ervaren leerkracht die je helpt bij je dagelijkse vragen. Bespreek met je directeur wie dit kan zijn en met welke vragen je bij je collega, je ib-er of je coach terecht kunt.
Ook bespreek je met je directeur welke coach je zal begeleiden en wat je van de coach mag verwachten.
De gesprekscyclus rondom functioneren en beoordeling stem je intern af met ib-er en directie.

Werkwijze training

Voorafgaand aan de trainingsbijeenkomsten bereid je deze zelfstandig voor met behulp van het aangeleverde digitale programma waarin de theorie van de training aan bod komt.
Voordeel hiervan is dat de kennis in eigen tempo kan worden vergaard, je deze onbeperkt terug kunt inzien, en er tijdens de trainingsdagen gerichte vragen gesteld kunnen worden en optimaal wordt geoefend. De transfer van theorie naar praktijk vindt hierdoor optimaal plaats. Tussen de trainingen door breng je de trainingsinhoud in de praktijk.

Werkwijze coaching

Gedurende het traject heb je een coach die jou ondersteunt bij het behalen van je leerdoelen en bij de transfer van de trainingen naar de dagelijkse praktijk.
De coaching bestaat uit minimaal 2 observaties met nagesprekken, en 3x per jaar coaching gericht op werkdrukbeleving, tijdsmanagement, welbevinden en de eigen leervragen.
Observatie, inviduele coaching of een co- teaching traject op de school is ook mogelijk. In overleg met directie wordt een traject op maat gemaakt gericht op de te behalen doelen. Deze prijs is niet inbegrepen in het standaard trainingsaanbod.

Werkwijze Intervisie

Drie keer per jaar neem je deel aan online intervisiebijeenkomsten. Tijdens deze bijeenkomsten worden vraagstukken ingebracht en deel je kennis en expertise met andere startende leerkrachten. Het leren van- en met elkaar staat in deze bijeenkomsten centraal. De intervisiebijeenkomsten duren 1 uur per bijeenkomst.

Als blijkt dat bepaalde onderdelen na de training en standaard coaching nog blijken te zijn, dan kan een intensiever begeleidingstraject nodig zijn. In overleg met de directeur is intensievere coaching of uitgebreidere training mogelijk tijdens het tweejarig traject of als vervolg hierop in het derde werkjaar.

Bij een incompany aanbod vinden de observaties in de klas plaats. Live of online coachgesprekken en intervisie is in overleg met de opdrachtgever.

Kosten

De kosten van deze training zijn € 1.850,00 per jaar bij individuele inschrijving. De kosten dienen voorafgaand te zijn betaald.
Voor een individueel coaching of co- teaching traject wordt een offerte op maat gemaakt.
Vraag voor een incompany training een maatwerk offerte aan.

Doorgang van de training is afhankelijk van het aantal deelnemers. Indien de training geen doorgang vindt worden de betaalde kosten volledig vergoed binnen een termijn van 3 weken na besluit.

Onze prijs is inclusief koffie, thee, lunch en digitale trainingsprogramma. Er wordt géén BTW in rekening gebracht.

Trainers

Katrien Schober/ Erik Hekkelman

Aanmelding

De inschrijving is definitief na betaling.

Annuleringsvoorwaarden

Individuele aanmeldingen: InMens hanteert de Algemene Voorwaarden Consumenten van het NRTO. Vervanging is mogelijk.

Voor teamtrainingen worden de annuleringsvoorwaarden vermeld in de offerte.

Meer informatie?

Neem gerust contact op met Katrien Schober, via katrienschober@inmenstraining.nl of 06-51927388

Locatie

Industrieweg 21, Wageningen

Tijd

9.30- 16.30 uur